wtorek, 2 lutego 2010

Film: Wielki Szu

"Graliśmy uczciwie: ja oszukiwałem, ty oszukiwałeś – wygrał lepszy.
Wyobraź sobie, że siadamy do dużej gry. Ty jesteś fascynat, więc ten dom przegrywasz. Ty jesteś przegrany – ja jestem wygrany. Ty nie masz domu – a ja? – Ja także go nie mam. Bo wygrałem tylko złotówki. Bo każda gra ma taką właśnie przemienność: różne wartości potrafi przemienić na złotówki. Ale odwrotnie... nie da się, niestety."

Tytuł oryginalny: Wielki Szu
Reżyseria: Sylwester Chęciński
Scenariusz: Jan Purzycki
Produkcja: Polska
Gatunek: Dramat psychologiczny
Rok produkcji: 1982
Czas trwania: 96 minut
Obsada: Jan Nowicki ("Wielki Szu"), Andrzej Pieczyński (taksówkarz Jurek), Dorota Pomykała (prostytutka Jola), Leon Niemczyk (Stefan Mikun), Karol Strasburger (karciarz Denel), Grażyna Szapołowska (żona "Wielkiego Szu"

za portalem filmpolski.pl
"Wielki Szu" był jednym z największych kinowych przebojów w Polsce w 1983 r. - obejrzało go wówczas ponad 2 miliony widzów, a recenzenci rozpływali się w zachwytach. Takiemu kinu dochowują wierności widzowie, marzą o nim aktorzy, a kolejnym pokoleniom reżyserów śnią się takie udane pod każdym względem obrazy. Tajemnica sukcesu tkwi w umiejętnościach reżysera, scenarzysty (znakomity debiut Jana Purzyckiego), w doborze aktorów (szczególnie Jana Nowickiego jako tytułowego mistrza karcianej szulerki oraz Andrzeja Pieczyńskiego jako jego ucznia), a wreszcie w zręcznej grze uczuciami widza, który niemal bezwiednie poddaje się ekranowej fikcji. Tłem wydarzeń w filmie Chęcińskiego jest "gierkowska" Polska lat 70.: Polska marzeń o mniej szarym życiu i blichtru ówczesnych nowobogackich "elit". Na tym tle twórcy kreślą portret nieco staromodnego samotnika i outsidera, "triumfatora z piętnem przegranej w oczach", który - wybrawszy w młodości specyficzną i niezgodną z prawem drogę postanowił szukać sensu istnienia w doskonaleniu swych umiejętności. Ale jeszcze ważniejszy jest w "Wielkim Szu" swoisty pojedynek między mistrzem i uczniem, starym wilkiem i młodym wilczkiem, wielkim kanciarzem zmęczonym życiem, wyposażonym w życiową mądrość, doświadczenie i dystans, a niecierpliwym młodzikiem zafascynowanym jego osobowością, głodnym sukcesu i pieniędzy, trawionym gorączką rodzącego się nałogu.

Wracam do niego raz za razem, szczerze mówiąc nie wiem co mnie w nim tak fascynuje, może niedostępny świat oszustw pokerowych, może świetnie napisany scenariusz, może rewelacyjna gra Jana Nowickiego, a może wszystko po trochu...wiem natomiast, że jeszcze nieraz do niego wrócę, bo zwyczajnie warto odświeżać sobie filmy tej klasy, mimo że, nie ukrywajmy, jest to kino popularne. 

Do obejrzenia:
http://rapidshare.com/files/195709272/Wielki_Szu__1983_.part1.rar
http://rapidshare.com/files/195716567/Wielki_Szu__1983_.part2.rar
http://rapidshare.com/files/195734603/Wielki_Szu__1983_.part3.rar
http://rapidshare.com/files/195862717/Wielki_Szu__1983_.part4.rar

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz